Založ si blog

Istanbulský dohovor diskusia

Kedže Pravda sa pridala k liberálnym mediam , ktoré v ID nevidia nič zlé a demokraticky sa samozrejme rozhodla neumožniť diskusiu, ja pridám pohľad inej právničky z Postoya, nie našej najlepšej a vševediacej sociologičky…čítajte https://www.postoj.sk/8794/istanbulsky-dohovor-vlk-v-ovcom-ruchu

V čom je skutočný problém Istanbulského dohovoru? Píše právnička Zuzana Brixová, ktorá sa zaoberá touto problematikou.

Na prvý pohľad je všetko nevinné. Napokon, plný názov Istanbulského dohovoru znie: Dohovor Rady Európy o predchádzaní násiliu na ženách a domácemu násiliu a o boji proti nemu. Zbežné prelistovanie dokumentu človeku veľa neprezradí, hoci môže ostať trochu zarazený slovnými spojeniami typu „stereotypné rodové roly“.

Štatutárna konateľka OZ Možnosť voľby Zuzana Magurová však trefne pomenovala kameň úrazu, keď zdôraznila, že ratifikácia Istanbulského dohovoru je potrebná práve preto, „aby sa do zákona dostali definície, ktoré obsahuje Istanbulský dohovor“.
Rod ako sociálny konštrukt
Najväčšiu pozornosť si vyžaduje táto pasáž: „Pojmom rod sa rozumie súbor spoločnosťou vytvorených rolí, vzorov správania, činností a atribútov, ktoré daná spoločnosť považuje za primerané pre ženy a mužov“.

Takto postavená definícia chápe „rod“ osoby ako sociálno-spoločenský konštrukt, ktorý v zásade vôbec nesúvisí s biologickou realitou (muž, žena). Táto definícia je postavená na viere, že človek sa rodí ako osoba bez „rodu“, pričom „rod“ sa vytvára postupne vplyvom spoločnosti, výchovy a procesom sebaurčenia.Za tým je spoločenská filozofia, ktorá popiera existenciu prirodzených rozdielov medzi mužmi a ženami, a to so všetkými jej nepredvídanými dôsledkami, a to napriek tomu, že tieto teórie sú pre väčšinovú spoločnosť neprijateľné.
Chaos v Dohovore
Samotný Dohovor hovorí, že jedným z jeho cieľov je „ochraňovať ženy pred všetkými formami násilia a predchádzať násiliu na ženách a domácemu násiliu, trestne stíhať násilie na ženách a domáce násilie a odstrániť ho“.
Dohovor vymedzuje násilie na ženách ako „rodovo podmienené násilie“. Lenže rodovo podmienené násilie nie je definované ako násilie proti „rodu“ osoby v súlade s definíciou rodu, ktorú Istanbulský dohovor prináša. Ale je definované ako „násilie, ktoré je nasmerované proti žene, pretože je žena, alebo ktoré postihuje ženy disproporcionálne“, a teda predpokladá, že „žena“ je osoba so ženskými chromozómami, a nie osoba, ktorá sa za ženu považuje v súvislosti so sebaurčením a v súlade s článkom 3 písmena c) Dohovoru.
Mimochodom, takýto výklad potvrdzujú aj iné ustanovenia Dohovoru, ako napríklad článku 39, z ktorého jednoznačne vyplýva, že status „ženy“ je determinovaný biologickými ukazovateľmi: „Zmluvné strany prijmú potrebné legislatívne alebo iné opatrenia na zabezpečenie toho, aby nasledujúce úmyselné konania boli ustanovené za trestné: a) vykonanie umelého prerušenia tehotenstva ženy […]; b) vykonanie zákroku, ktorého účelom je ukončenie schopnosti prirodzenej reprodukcie ženy […]“
Okrem iného, znenie samotného Dohovoru v zásade operuje len s pojmom „žena“ a pojem „rod“ sa v texte Dohovoru vyskytuje už len jedenkrát v článku 4 „Základné práva, rovnoprávnosť a nediskriminácia“ odseku 3.

Pohlavie aj rod
Ustanovenia Istanbulského dohovoru teda predpokladajú súbežnú existenciu dvoch navzájom nezávislých „premenných“ rodu a pohlavia.
Táto dichotómia sa tiahne celým textom Dohovoru a v súvislosti s ňou sa vynárajú viaceré podstatné otázky, ktoré sa týkajú samotného výkladu, a to dokonca takých zásadných pojmov, ako je výraz „žena“.

Ako teda definovať pojem „žena“ a následne ho vykladať v súlade s Dohovorom, keď jedna definícia hovorí, že ženskosť/mužskosť osoby a jej biologická determinácia osoby je absolútne bezpredmetná vo vzťahu k určeniu rodu? Alebo sa má prihliadať na biologické determinanty, ako naznačuje zvyšný text Dohovoru?
Samozrejme, v súvislosti s výkladom Istanbulského dohovoru sa vynárajú mnohé ďalšie otázniky, ktoré sú hlboko prepojené s odpoveďou na prvé dve otázky, a to ako rozumieť, chápať a vykladať pojmy, ako napríklad „rodová rovnosť“ (rovnosť medzi mužmi a ženami alebo rovnosť medzi „rodmi“?), ďalej „rodovo citlivá politika“ alebo „rodová perspektíva“. Ak tieto pojmy treba vykladať podľa článku 3, teda že biológia je bezpredmetná vo vzťahu k rodu, nadobúdajú úplne nový a nebezpečný význam.
Ako ho vykladať?
V prípade Istanbulského dohovoru sa v zásade ponúkajú dve alternatívy výkladu. Prvou by bolo, že „žena“ je determinovaná biologickými ukazovateľmi. Druhá alternatíva je tá, že rod je sociálny konštrukt a ženou je každá osoba, ktorá sa za ňu považuje.

Zdá sa, že aj členské štáty Rady Európy si boli dobre vedomé nejednoznačnosti a iných problémov, ktoré so sebou Istanbulský dohovor prináša. Preto sa pokúsili „napáchané škody“ napraviť v dôvodovej správe, ktorú prijali k Dohovoru.
V bode 43 dôvodovej správy členské štáty prijali prijateľný výklad „rodu“, ktorý vychádza z existencie dvoch pohlaví, pričom však môžu existovať určité vzorce správania, ktoré daná spoločnosť považuje za čisto ženské alebo mužské.
Členské štáty zdôraznili, že „rod“ v žiadnom prípade nenahrádza pojmy „muži“ alebo „ženy“ v texte Dohovoru. Význam dôvodovej správy je tým väčší, keď sa vezme do úvahy, že Istanbulský dohovor nielenže nepripravili členské štáty, ale skupina „expertov“ a zároveň o jeho prijatí štáty ani nehlasovali.

Je však potrebné podotknúť, že medzinárodný súd nebude kontrolovať a dohliadať na vykonávanie tohto Dohovoru zmluvnými stranami.
Istanbulský dohovor totiž vytvára špecifický monitorovací mechanizmus – GREVIO, ktorý tvorí „skupina expertov pre boj proti násiliu na ženách a domácemu násiliu“. Bude GREVIO rešpektovať výklad v súlade s medzinárodným právom?

Medzi členmi GREVIO nájdeme odborníka na medzinárodné právo s rovnakou ľahkosťou ako ihlu v kope sena. Zverejnené životopisy a Google napovedajú, že existuje len malá pravdepodobnosť, že GREVIO bude vykonávať svoju činnosť nestranne a bez ideologického zafarbenia.

Skutočný cieľ Dohovoru
Zavedenie novej definície „rodu“ a s tým súvisiacich následkov zďaleka nie je jedinou problematickou stránkou Dohovoru. Ten predstavuje podstatný zásah do iných slobôd a práv, napríklad do náboženskej slobody, keďže vzhľadom na vágnosť Dohovoru možno za diskrimináciu voči ženám pokladať aj odmietnutie svätenia žien, prípadne uplatnenie si výhrady vo svedomí v prípade potratu alebo predpísania antikoncepcie.Najmä ak Dohovor samotný prízvukuje, že „vykonávanie ustanovení tohto dohovoru zmluvnými stranami, najmä opatrenia na ochranu práv obetí sa zabezpečia bez diskriminácie založenej na akomkoľvek dôvode, ako je pohlavie, rod, rasa, farba pleti, jazyk, náboženstvo, politické alebo iné zmýšľanie, národný alebo sociálny pôvod, príslušnosť k národnostnej menšine, majetok, rodová príslušnosť, sexuálna orientácia, rodová identita, vek, zdravotný stav, zdravotné postihnutie, manželský stav, postavenie migranta alebo utečenca alebo iné postavenie“.
Ďalším vysoko problematickým aspektom tohto Dohovoru je, že zasahuje do práva rodičov na výchovu ich detí. Jedným zo záväzkov, ktorý na seba vzali štáty pri ratifikácii tohto Dohovoru, je prijatie „potrebných opatrení na účel podpory zmien v spoločenských a kultúrnych modeloch správania sa žien a mužov s cieľom odstrániť predsudky, zvyky, tradície a všetky ostatné zvyklosti, ktoré sú založené na […] stereotypných rolách žien a mužov“ (čl. 12 ods. 1), ktoré, samozrejme, predpokladá zásahy do vzdelávania, ktoré sa premietli do článku 14 odseku 1: „Zmluvné strany prijmú, ak je to primerané, potrebné kroky na to, aby sa do oficiálnych študijných plánov na všetkých stupňoch vzdelávania začlenili študijné materiály týkajúce sa problematiky rovnoprávnosti mužov a žien, nestereotypných rodových rolí […]“
Skúsenosti štátov naznačujú, že toto ustanovenie môže zastrešovať ideologickú a nevedeckú sexuálnu výchovu, výchovu k súhlasu s homosexuálnym životným štýlom, zamieňaniu rovnosti s „rovnakosťou“ a k zastieraniu prirodzených rozdielov medzi mužmi a ženami.

Ovčie rúcho Istanbulského dohovoru spočíva práve v tom, že Dohovor neslúži ani tak ako prostriedok boja proti násiliu, ale skôr ako zadné dvierka na pretláčanie rodovej ideológie. Ovčie rúcho treba teda čo najskôr strhnúť a Dohovor podrobiť dôkladnej verejnej diskusii, inak vlk môže vyžrať celý ovčinec.

Čo týždeň dal. .. ..

05.07.2020

Čím nás kŕmili progresívci tento týždeň? Denník Sme spolu s niekoľkými ženskými feministkami odštartovali kampaň o zneužívaní žien resp o nevhodnom sexualnom správaní či ešte presnejšie nevhodnom slovníku mužov so sexistickými narážkami….. Na tento úžasný zločin prišli celebrity Čaputová, Pauhofová, Biháriová samozrejme až po mnohých mnohých rokoch [...]

Nedeľný predaj nie je záležitosť náboženstva!

05.06.2020

Každý kto tvrdí že nedeľný predaj je záležitosť výhrady vo svedomí, vedome klame aby presadil ponechanie predaja v nedeľu. Títo ľudia vedia že zamestnanci v obchode sú v podriadenom postavení a keby zamestnávatel požadoval nastúpiť do práce v nedelu a zamestnanec odmietol ,určite by nasledovali nejaké dva tri vytýkacie listy a potom vyhadzov za porušenie pracovnej [...]

Hlina neveril som že ťa niekto prekoná. .. .

25.05.2020

Ano…Hlina ako liberálny kresťan dopredu jasne svojou koaliciou s PS Spolu naznačil ako to bude prebiehať po voľbách…..Ale osud chcel niečo iné……Vo svetle dnešných udalostí s pani Záborskou je Hlina morálny hrdina. Môžme síce chápať správanie pani Záborskej že nemôže vyvolať pád vlády a údajne by to vrátilo Smer…no také bubu pre tých [...]

Juraj Šeliga

Dusno v koalícii. Šeliga: Brzdime a neprilievajme olej do ohňa!

06.07.2020 19:27

„Stojíme pevne za Borisom Kollárom,“ odkázal po poslaneckom klube Peter Pčolinský (Sme rodina). Pre TV Pravda sa vyjadrili aj Juraj Šeliga (Za ľudí) a Anna Zemanová (SaS).

Chorvátsko Voľby Parlamentné

Chorvátsky premiér s „koronou“ víťazstva

06.07.2020 18:08

Parlamentné voľby v Chorvátsku boli predčasné, ale pre šéfa vlády prišli v pravý čas.

pčolinský

Pčolinský: Sme rodina pevne stojí za svojím predsedom

06.07.2020 18:02

V pondelok majú na koaličnej rade hovoriť aj o tom, či Boris Kollár navrhne, aby parlament hlasoval o jeho odvolaní.

Virus Outbreak Switzerland

Švajčiari musia nosiť rúška

06.07.2020 17:00

Švajčiarsko zaviedlo povinné nosenie rúšok v mestskej hromadnej doprave. Úrady doteraz občanom len radili zakrývať si ústa a nos počas dopravnej špičky.

dominik6000

Len ďalšia Blog.Pravda.sk stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 94
Celková čítanosť: 658157x
Priemerná čítanosť článkov: 7002x

Autor blogu

Kategórie